Undersidor

Stöd oss när du spelar på Svenska Spel. Klicka på bilden ovan för att spela.

Historik

En ny skidklubb bildades i Boliden den 6 april 1964, först med en interimsstyrelse. På det första ordinarie mötet den 4 maj 1964 valdes en styrelse och SK Kometen valdes till föreningens namn. Senare, 1983, bytte SK Kometen namn till Bolidens SK, då man ansåg att Kometen var svårt att associera med något. Under våren 2013 flyttade Orienteringssektion från BFFI till Bolidens SK.

Den var inte den första skidklubben i Boliden, utan man startade en skidklubb 1926 i BFFI:s regi, men den lades ner 1951. En skidklubb som hette Bolidens SK bildades 1952, men den upphörde 1956 och efterlämnade stora skulder. Eftersom man inte ville ha något med de gamla skulderna att göra, startade man en ny förening med ett nytt namn alltså SK Kometen.

SK Kometen och Bolidens SK har under årens lopp haft ett flertal duktiga skidåkare (i skidserien, DM, SM och landslaget) och man har arrangerat många skidtävlingar. Det mest kända skidloppet hölls i Mångfallberget den 20 april 1969 och hette Guldsnurren. Guldsnurren kan ha varit det första sprintloppet. Två lopp på 1000 m och 4000 m hölls och man varvade på en 500 m lång bana. Åkare från de svenska, norska och finska landslagen deltog med Sven ”Plex” Pettersson som speaker. Det första Malmstråket från Boliden till Skellefteå hölls 1970 och loppet arrangeras fortfarande tillsammans med Skellefteå SK.

Undersidor

Stöd oss när du spelar på Svenska Spel. Klicka på bilden ovan för att spela.